pamenar
pamenar

pamenar

پلکسی چیست و چرا باید این پلاستیک کاربردی را شناخت؟

پلکسی گلاس (اکریلیک) یک ماده ترموپلاستیک مصنوعی ساخته شده از رزین های اکریلیک با درصد مشخصی از مواد افزودنی مختلف است که به مواد خاصیت خاصی می دهد. در ادبیات بین المللی ، پلکسی گلاس PMMA (پلی متیل متاکریلات) نامگذاری شده است.


انتقال نور پلکسی گلاس از هر ماده پلیمری دیگری بیشتر است و به 92٪ نور مرئی می رسد.


چگالی پلکسی گلاس 1.19 گرم در سانتی متر مکعب است که تقریباً 2.5 برابر شیشه معمولی و 17 درصد سبک تر از پی وی سی سفت (قالب زده) است.


مقاومت در برابر ضربه پلکسی گلاس 5 برابر شیشه معمولی است.


مقاومت کششی نهایی 70-83 MPa ، مقاومت خمشی 100-120 MPa.


مدول الاستیک مدول جوان در کشش 2800 - 3300 مگاپاسکال ، در خم شدن 3160 میلی آمپر. سختی Rockwell 95-185 مگاپاسکال. مقاومت در برابر ضربه 8-15 کیلوژول بر متر مربع.


ضریب انبساط خطی 0.7 * 10-5 ° С-1. انبساط حرارتی هشت برابر شیشه و سه برابر فلز است. هنگام نصب ورق ، این فاکتور مهم باید در نظر گرفته شود. افزایش طول در 5٪.


مقاومت در برابر حجم ، 10 ^ 15 اهم / سانتی متر.


ضریب هدایت حرارتی 0.18 W / m ° K


محدوده دمای کار از - 40 درجه سانتیگراد تا + 80 درجه سانتیگراد. بازدارنده شعله HB (UL94).


دمای نرم شدن ویکت 85-112 درجه سانتیگراد (بسته به مارک تجاری). دمای اشتعال 260 درجه سانتیگراد هنگام سوختن به اندازه پلاستیک های قابل اشتعال خطرناک نیست. هیچ گاز سمی منتشر نمی کند.


استحکام مکانیکی خوب و استحکام مواد این امکان را فراهم می کند که تحت عملیات مکانیکی و حرارتی قرار گیرند.


پلکسی گلاس در برابر هوا و پیری مقاوم است.


خصوصیات مکانیکی و انتقال نور پلکسی گلاس تحت تأثیر اشعه ماوراlet بنفش و قرار گرفتن در معرض جو عملاً با گذشت زمان تغییر نمی کند. برای پلکسی گلاس رنگی با استفاده طولانی مدت در فضای باز ، تغییر رنگ امکان پذیر است (بستگی به رنگ و سازنده دارد).


پلکسی گلاس ماده ای سازگار با محیط زیست است ، هیچ ماده سمی تولید نمی کند و کاملاً بی خطر است. می توان از آن در فضای باز و داخل منزل استفاده کرد ، از جمله در موسسات پزشکی و کودکان. بعد از بازیافت می توان از پلکسی گلاس کاملاً استفاده مجدد کرد.

مقاومت در برابر آب خوب (جذب آب 0.3٪) ، مقاومت خوب در برابر قلیایی ، محلول های آبی نمک های غیر آلی. پلکسی گلاس تحت تأثیر اسیدهای هیدروفلوئوریک و هیدروسیانیک رقیق و همچنین اسیدهای سولفوریک غلیظ ، نیتریک و کرومیک قرار دارد.


حلالهای پلکسی گلاس هیدروکربنهای کلردار (دی کلرواتان ، کلروفرم) ، آلدهیدها ، کتونها و استرها هستند. پلکسی گلاس نیز تحت تأثیر الکل ها قرار می گیرد: متیل ، بوتیل ، اتیل ، پروپیل. با قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت 10٪ الکل اتیل ، هیچ تعاملی با پلکسی گلاس وجود ندارد.


 


انواع پلکسی گلاس


 


پلکسی گلاس با یکی از دو روش بدست می آید - بسته به این ، با اکستروژن یا با ریخته گری ، خصوصیات ، حالت های پردازش و امکانات آن تغییر می کند.


میانگین وزن مولکولی پلکسی گلاس قالب گیری شده بیش از متوسط ​​وزن مولکولی اکستروژن است (به ترتیب 2،200،000 و 150،000). در نتیجه ، پلکسی گلاس قالب گیری شده در برابر دما و مواد فعال شیمیایی مقاومت بیشتری دارد. دامنه دمایی تشکیل خلاuum از پلکسی گلاس قالب گیری شده گسترده تر است. پلکسی گلاس اکسترود شده در دمای بالا ویسکوزیته کمتری دارد ، که باعث می شود آن نسبت به قالب تزریقی کشیده شود. در نتیجه ، در حین تشکیل خلا ple ، پلکسی گلاس اکستروژن امکان تولید مثل دقیقتر یک شکل پیچیده را فراهم می کند. پلکسی گلاس تزریقی دارای سطح براق و خلوص نوری بیشتری نسبت به اکستروژن است. پلکسی گلاس تزریق و اکستروژن در بیشتر موارد قابل تعویض است. با این حال ، هنگام انتخاب یک ماده ، لازم است تفاوت در مشخصات فنی ، شرایط و هزینه های پردازش را در نظر بگیریم.


 پلکسی گلاس اکستروژن


 


پلکسی گلاس اکسترود شده (اکریلیک اکستروژن) در فرآیند آزاد سازی تحت فشار از شکاف اکسترودر بدست می آید و در درجه اول بوسیله پیوندهای مولکولی با پلکسی گلاس ریخته گری (اکریلیک ریخته گری) متفاوت است. در پلکسی گلاس اکسترود شده دوام کمتری دارند. این در خصوصیات حرارتی و شیمیایی ، مقاومت در برابر ضربه و همچنین در پردازش مواد منعکس می شود.


لازم به ذکر است که اکستروژن فرآیندی مداوم است که به مقدار زیادی مواد اولیه نیاز دارد و فقط برای دسته های بزرگ مفید است. بنابراین ، در مقایسه با پلکسی گلاس ، طیف رنگ اکریلیک اکستروژن ناچیز است. علاوه بر این ، برای پلکسی گلاس اکسترود شده ، ویژگی های زیر در مقایسه با پلکسی گلاس بازیگران وجود دارد:


- تعدادی از ضخامت های ورق ممکن کوچکتر هستند (حدود 1 ... 24 میلی متر به جای محدوده نامحدود برای اکریلیک ریخته گری) ، که توسط توانایی اکسترودر تعیین می شود ،


- طول ممکن از ورق ها بیشتر است ،


- اختلاف ضخامت ورقهای دسته ای کمتر است (تحمل ضخامت 5٪ به جای 30٪ برای اکریلیک ریخته گری است) ،


- مقاومت کمتر در برابر ضربه ،


- مقاومت شیمیایی پایین تر ،


- حساسیت بالا به غلظت استرس ،


- چسبندگی بهتر


- محدوده دمایی کوچکتر و کمتری در طی فرم دمایی (تقریباً 150-170 درجه سانتیگراد در

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد