pamenar
pamenar

pamenar

پلکسی گلاس چیست؟ پلاستیک محافظی که بسیاری برای مبارزه با گسترش ویروس استفاده می کنند.

پلکسی گلاس چیست؟ پلاستیک محافظی که بسیاری برای مبارزه با گسترش ویروس استفاده می کنند.


اگرچه شیمیدان و مخترع اوتو روم اولین بار در سال 1901 ایده پلکسی را مطرح کرد ، اما تا سال 1933 بود که شرکت Rohm & Haas اولین بار آن را با نام تجاری پلکسی گلاس به بازار عرضه کرد. این ماده ، که جایگزینی سبک و مقاوم در برابر خرد شدن برای شیشه محسوب می شود ، دارای تاریخ جذابی بوده و کاربردهای گوناگونی را در آن زمان تجربه کرده است. امروزه از پلکسی به شیوه های جدید و جالب استفاده می شود ، از جمله به عنوان وسیله ای بالقوه برای کمک به مبارزه با شیوع ویروس کرونا. رستوران ها ، فروشگاه ها و سایر مشاغل شروع به استفاده از پارتیشن پلکسی به عنوان سپر محافظ برای کارگران و مشتریان کرده اند ، به ویژه هنگامی که شهرها و شهرک ها به آرامی بازگشایی می شوند. در زیر ، ما به این ماده غیرمعمول می پردازیم ، به ویژگی های مادی آن ، تاریخچه آن و روش هایی که امروزه همچنان استفاده می شود می پردازیم.


این عکس را ذخیره کنید! جعبه های پلکسی گلاس در کارگاه زیبایی Ilcsi sporaarchitects. تصویر © Balazs Danyi جعبه های پلکسی در کارگاه زیبایی Ilcsi sporaarchitects. تصویر © Balazs Danyi

پلکسی گلاس همچنین به عنوان شیشه اکریلیک ، اکریلیک یا به طور علمی پلی (متیل متاکریلات) (PMMA) شناخته می شود ، یک ترموپلاستیک شفاف بر پایه نفت است که معمولاً در ورق تولید می شود. این ماده محکم ، محکم و سبک است و مقاومت ضربه ای بالاتری نسبت به شیشه دارد. همچنین برای کاربردهای بیرونی به دلیل پایداری بیشتر در محیط نسبت به سایر پلاستیک ها مانند پلی استایرن و پلی اتیلن مفید است. این مزایا ، همراه با سایر ویژگی ها از جمله عمر مفید بالا ، انتقال نور م ،ثر و پردازش ساده ، پلکسی گلاس را به یک اختراع بسیار مفید تبدیل می کند. با این حال ، محصولات پلکسی گلاس به ندرت از PMMA خالص استفاده می کنند ، در عوض مواد را برای بهینه سازی بیشتر خواص آن اصلاح می کنند. چنین اصلاحاتی شامل افزودن بوتیل آکریلات برای بهبود مقاومت در برابر ضربه ، افزودن اسید متاکریلیک برای استفاده در دمای بالاتر ، افزودن رنگها برای رنگ آمیزی برای کاربردهای تزئینی و بسیاری دیگر است.

امروزه پلکسی گلاس برای طیف وسیعی از کاربردها استفاده می شود. به عنوان یک جایگزین شیشه ای شفاف ، اغلب برای آکواریوم ها ، مشاهده بنادر در زیردریایی ها ، لنزهای خودرو ، محافظت از تماشاگران در پیست های ورزشی ، پنجره های هواپیما ، وسایل نقلیه ضد شورش پلیس ، لنزهای فانوس دریایی و موارد دیگر استفاده می شود. همچنین در تعدادی از زمینه های پزشکی از جمله در برخی از جراحی ها ، مواد دندانپزشکی و عینک استفاده می شود.